bhp

Co to jest higiena pracy?

Każdy z nas słyszał zapewne chociaż raz w życiu skrót BHP. Jego pełne rozwinięcie to właśnie „bezpieczeństwo i higiena pracy”. Jest to bardzo ważna dziedzina, której powinniśmy poświęcać wiele czasu, a także bardzo mocno w nią inwestować – być może bowiem promowanie bezpieczeństwa w miejscu pracy pomogłoby w zapobieganiu tragicznych, często niestety śmiertelnych wypadków.

Prewencja wypadków jest bardzo ważna i powinno się na nią poświęcać wiele czasu oraz środków. Pamiętajmy bowiem, że w grę wchodzi przecież ludzkie zdrowie i życie. A to jest warte każdego zachodu.

Ściślej mówiąc, wspomniane wyżej BHP to swego rodzaju zbiór zasad dotyczących bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy. Oprócz tego, bezpieczeństwo i higiena pracy jest też osobną dziedziną wiedzy, której przedmiotem zainteresowania jest kształtowanie właściwych warunków pracy.

Obejmuje ona między innymi zagadnienia za zakresu ergonomii, medycyny pracy, ekonomiki pracy, psychologii pracy, technicznego bezpieczeństwa i tym podobnych. BHP jest więc dziedziną zajmującą się ogólnym dobrostanem pracownika w miejscu jego pracy, tak, aby był on tam bezpieczny i cieszył się spokojem psychicznym.

Higiena pracy obejmuje między innymi bezpieczeństwo wykonywanej pracy. Jest to dbanie o to, by w miejscu pracy było jak najbezpieczniej i aby nikomu nie stało się nic złego. Najważniejsza jest prewencja, a więc zapobieganie, to na nim specjaliści skupiają się szczególnie.

Do czego sprowadza się taka prewencja w praktyce?

Między innymi do prelekcji, których uczestnikami są eksperci oraz pracownicy. Porusza się na nich różnorodne zagadnienia związane z kwestiami bezpieczeństwa – informuje się pracowników, jak pracować bezpiecznie, jak unikać wypadków i prawidłowo obsługiwać urządzenia, z którymi mamy w pracy styczność każdego dnia. Oprócz tego często organizuje się również akcje tematyczne. Przykładowo bierze się na celownik wyspecjalizowanych pracowników pracujących na wysokościach.

co to jest higiena pracy

Następnie organizuje się spotkania z nimi w miejscach pracy lub, na przykład, rozsyła po miejscach ich pracy specjalne plakaty lub plansze informacyjne. Zawierają one szczegółowe instrukcje, jak bezpiecznie pracować na wysokościach oraz o czym należy pamiętać, wykonując taką pracę. Ponadto organizowane są specjalistyczne szkolenia dla osób piastujących posady należące do grup podwyższonego ryzyka – jak właśnie wspomniani wyżej pracujący na wysokościach lub tacy, którzy stykają się z niebezpiecznymi narzędziami.
Najwyższą wypadkowością odznacza się niestety przemysł budowlany, tak bardzo potrzebny i zawsze cieszący się dużym zainteresowaniem. Rynek zawsze potrzebuje i będzie potrzebował wyspecjalizowanych budowlańców. A skoro zawód ten jest tak powszechny, należy bardzo dbać o to, by właśnie w tej dziedzinie działania prewencyjne były najbardziej prężne i skuteczne.

Równie ważna jak zdrowie fizyczne jest oczywiście kondycja fizyczna pracowników. Dlatego częścią bezpieczeństwa i higieny pracy jest również psychologia pracy. W miejscu pracy bardzo często jesteśmy narażeni na prześladowanie, mobbing, złośliwe docinki współpracowników. Jedni machną ręką i zaraz o takim incydencie zapomną; inni jednak – ci odznaczający się nieco większą wrażliwością – będą się taką sytuacją gnębić godzinami i nie będą w stanie przestać o niej myśleć.

Dlatego też bardzo ważne jest posiadanie w miejscu pracy psychologa, do którego pracownik będzie mógł się zgłosić w razie potrzeby. Warto również organizować specjalne prelekcje prowadzone przez zawodowych psychologów specjalizujących się właśnie w psychologii pracy.

Nie sposób nie wspomnieć również o ergonomii. Jest to dziedzina zajmująca się w szczególności warunkami pracy zatrudnionego, której głównym celem jest sprawienie, by pracownik miał zapewnione jak najlepsze dla niego warunki, dzięki którym będzie mógł osiągnąć pełnię efektywności.
Jakie konkretnie elementy środowiska są przedmiotem zainteresowania ergonomii? Jest ich bardzo wiele, jednakże niektóre z nich to między innymi: oświetlenie, dźwięk (a więc otaczający nas w pracy hałas lub muzyka), stanowisko (na przykład fotel w biurze), temperatura.

higiena pracy

Są to detale, do których nie zawsze przykładamy dużą wagę, a powinniśmy – naukowcy dowiedli bowiem, że – między innymi – różny poziom temperatury jest najodpowiedniejszy dla osób wykonujących różnego rodzaju pracę. Innej temperatury potrzebują więc osoby siedzące przy biurku, innej te, które stoją przy maszynie, a jeszcze innej pracownicy wykonujący przez cały dzień ciężką, fizyczną pracę.

Bezpieczeństwo i higiena pracy jest dziedziną, której powinniśmy poświęcać wiele uwagi. Skupia się ona bowiem na tym, by pracownik był w pracy bezpieczny i czuł się dobrze zarówno psychicznie, jak i fizycznie – a czyż nie to powinno być właśnie najważniejsze dla właściciela firmy, który daje zatrudnienie dużej grupie osób? Bycie szefem to bowiem nie tylko przywileje i wysokie zarobki, ale i ogromna odpowiedzialność za ludzi, którzy obdarzyli nas zaufaniem i zdecydowali się być naszymi podwładnymi.

[Głosów:3    Średnia:1.7/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here