Jak zostać dobrym liderem zespołu

Praca w grupie posiada wiele wad i zalet i nie jest przeznaczona dla każdego. Rządzi się także swoimi prawami, a na czele każdego zespołu stoi zawsze lider. Jest to bardzo odpowiedzialna funkcja, ponieważ osoba ta sprawuje kontrolę nad resztą pracowników i reprezentuje je. Aby stać się przywódcą grupy, nie może zabraknąć nam mocnego charakteru i dużej pewności siebie – umiejętność koordynowania pracy swoich pracowników nie należy do najłatwiejszych, trzeba być także odpornym na wszelkie konflikty czy zbędne emocje. Jak zatem stać się prawdziwym liderem?

Skupmy się na innych

Przywódca grupy z pewnością musi swoją uwagę poświęcić przede wszystkim swoim pracownikom, gdy skupimy się na sobie, szybko odniesiemy porażkę. Starajmy się przedstawić z jak najlepszej strony nie tylko siebie, ale również resztę grupy.  Pamiętajmy, że to my mamy być wzorem do naśladowania i to za nami pójdą nasi pracownicy.

Dobrze więc poświęcić nieco czasu na ich bliższe poznanie, dowiedzieć się, jaki mają charakter, czym zajmują się prywatnie, czy mają własne rodziny, jak zachowują się w rozmaitych sytuacjach – gdy dobrze ich poznamy, będziemy mogli lepiej im pomóc i dotrzeć do nich w razie potrzeby. To my jesteśmy odpowiedzialni za to, aby ukazać im właściwą drogę i wskazać najlepsze dla nich miejsce.

Warto również wiedzieć, jakie wartości są dla nich ważne, co ich motywuje, a co przytłacza. Przyda nam się to w późniejszym czasie lub podczas zwykłej komunikacji z konkretną osobą, będziemy mogli zaoferować większą pomoc, zrozumienie, a nasi pracownicy doskonale będą zdawać sobie sprawę z tego, że są dla nas ważni i zawsze im pomożemy.

Odpowiednio motywujmy naszych pracowników

Będąc liderem, musimy dbać nie tylko o wydajność naszych pracowników, liczy się przede wszystkim odpowiednia motywacja, dzięki czemu pracownik może czuć się komfortowo.

Jeśli widzimy, że ktoś ma z czymś problem, starajmy się od razu mu pomóc lub zachęcić innych do wzięcia udziału w rozwiązywaniu danego problemu. W te sposób także się integrujemy i ukazujemy, że wszyscy możemy na siebie liczyć. Pod żadnym pozorem nie zostawiajmy pracownika samemu sobie, ponieważ szybko straci chęci do pracy.

Gdy nasi ludzie osiągają sukcesy, należy ich pochwalić – w końcu to także nasz sukces, a gdyby nie ich ciężka praca to nic by się nie udało. Można także wprowadzić system nagród, który cieszy się dużym powodzeniem w wielu firmach.

Pamiętajmy, aby wszystkich traktować na równi. Najgorsze, co możemy zrobić jako lider, to faworyzowanie konkretnych pracowników. Wiadomo, jedni są bardziej pracowici i ambitni, inni z kolei są bardziej leniwi lub też po prostu mają o wiele mniejsze umiejętności, lub ich stanowisko nie wymaga szczególnych zdolności.

Bez względu na to, musimy pamiętać o tym, aby traktować wszystkich równo, a już na pewno nie wychwalać pracownika przy innych osobach. Spowoduje to smutek i zazdrość u innych osób, co może skutkować konfliktami między ludźmi. Jeśli więc chcemy szczególnie pochwalić kogoś za jego pracę, zaprośmy go na indywidualną rozmowę do swojego gabinetu. Możemy też go dodatkowo wynagrodzić, o czym nie musi wiedzieć cała firma.

Pozytywna atmosfera

Będąc liderem, chcemy zadbać o właściwą atmosferę w miejscu pracy, musimy więc przede wszystkim dowiedzieć się od naszych pracowników czy wszystkie ich podstawowe potrzeby są zaspokajane.

W tym celu możemy:

  • Przeprowadzić z każdym pracownikiem indywidualną rozmowę na temat jego samopoczucia w miejscu pracy, to rozwiązanie sprawdzi się jedynie wtedy, gdy obie strony będą ze sobą szczere. Możemy wtedy bezpośrednio od danej osoby uzyskać ważne dla nas informacje, które posłużą polepszeniu jej samopoczucia.
  • Zorganizować spotkanie wszystkich pracowników, na którym poruszane będą tematy dotyczące atmosfery panującej w firmie. Na takim spotkaniu obecność powinna być obowiązkowa i każdy pracownik musi mieć prawo wyrażenia własnego zdania. Często bowiem pojedyncze jednostki mają problem z przekazaniem pewnych informacji, a w grupie będzie to znacznie łatwiejsze.
  • Stworzyć pewien rodzaj ankiety czy kwestionariusza, który każdy pracownik ma obowiązek wypełnić zgodnie ze swoimi odczuciami. Takie ankiety mogą być anonimowe, aby dana osoba nie miała problemów ze szczerym wyrażeniem swojego zdania.

Obojętnie którą z opcji wybierzemy, pamiętajmy, że trzeba poruszyć zarządzania, czy potrzeb pracownika, w ten sposób możemy dowiedzieć się wielu istotnych rzeczy, o których w normalny sposób ciężko byłoby się dowiedzieć.

Radzenie sobie z krytyką

Będąc przywódcą pewnej liczby osób, musimy liczyć się z tym, że nie każdy będzie miał o nas dobrą opinię i że nie zawsze my będziemy mieć rację w pewnych kwestiach. Musimy zatem umiejętnie radzić sobie z krytyką. Mówi się, że dobra krytyka nie jest zła, o ile jest konstruktywna i prawdziwa.

Mogą jednak zdarzyć się osoby, które za wszelką cenę będą nas krytykować bez względu na to, jakie sukcesy odnieśliśmy. Czasem właśnie im więcej zasług posiadamy, tym większa ilość osób nam zazdrości i mści się za własne porażki, dlatego musimy zdawać sobie sprawę z tego, że w takiej sytuacji jesteśmy szczególnie narażeni na krytykę.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here